Wat is meditatie

Als we denken aan meditatie, dan denken we al snel aan iemand die heel stil op een kussen zit met de ogen dicht. Dat klopt, dat is ook meditatie. Alleen meditatie is meer dan dat. Als we meditatie in de ruimste zin van het woord beschouwen, dan is het een manier van leven, waarbij je probeert om op ieder moment bewust te zijn van je bestaan. Een methode die je leert om vrij te zijn van illusies over geluk en lijden, om stabiel te zijn. Om dit te bereiken, probeer je voortdurend bewust te zijn van de processen die zich in je afspelen: fysiek, psychisch en fysiologisch. De zitmeditatie kan je zien als een soort laboratorium-opstelling: de randvoorwaarden voor een succesvolle "proef" zijn geoptimaliseerd. Omdat er geen afleidingen zijn en geen onverwachte situaties, kunnen we ons volledig concentreren op ons bewustzijn. Als je iedere dag begint en/of eindigt met een zitmeditatie, dan wordt het makkelijker om ook gedurende de dag (en zelfs de nacht) succesvol te mediteren. Evenzo zal een dag "in aandacht" bijdragen aan een succesvolle zitmeditatie. En zoals met alles geldt ook voor meditatie dat we door trouwe oefening steeds verder komen. En als je eenmaal de smaak te pakken hebt, dan wordt het steeds leuker!

Brandstof voor de meditatiemotor

Om succesvol te zijn met onze meditatie moeten we ons voeden met verschillende soorten "brandstof".

Ademen: Hoe moeilijk kan het zijn? Toch zijn we meestal niet bewust van onze adem. De adem is eigenlijk de kern van onze beoefening. Ieder moment kunnen we teruggaan naar onze adem en contact maken met het leven. Het is het krachtigste gereedschap dat we hebben. We proberen door de dag heen steeds weer momenten te vinden om volledig aanwezig te zijn voor onze adem. Het is genieten!

Zitmeditatie: liefst iedere dag, aan het begin en/of aan het eind. Wees niet te ambitieus, wanneer je net begint. Liever iets minder en regelmatig, dan dat je de lat zo hoog legt dat het er vaak niet van komt. Een keer per dag 5 of 10 minuten is al mooi. Je merkt vanzelf wanneer je behoefte krijgt om langer of vaker te gaan zitten.

Loopmeditatie: dit is een heerlijke vorm van meditatie die je makkelijk in je dag kan inpassen. Bijvoorbeeld op je werk, als je naar het kopieerapparaat loopt, of naar een collega. Rustig lopen, bewust van je ademhaling kan heel veel rust en geluk brengen en je helpen door de dag heen geconcentreerd te blijven.

Sangha-bijeenkomsten: een Sangha is een groep beoefenaars die samen oefenen. Het is fijn om regelmatig (bijvoorbeeld een keer per week) bij elkaar te komen en samen te mediteren. Daarmee stimuleren we elkaar om te blijven oefenen en kunnen we elkaar steunen als iemand het moeilijk heeft. Bij Balance Yoga is er iedere maandagavond een Sangha-bijeenkomst.

Retraites/trainingen: door met enige regelmaat een retraite of training te volgen bij een Dharma-leraar krijg je voeding van de bron. Een goede Dharma-leraar weet precies wat je nodig hebt om verder te komen op je pad. Zo'n retraite geeft je oefening een flinke zet in de goede richting en geeft je veel motivatie om verder te gaan. Balance Yoga biedt retraites aan van Cuong Lu.