Omgaan met onzekerheid

Momenteel hebben heel veel mensen te maken met onzekerheid. Er zijn zoveel dingen op het ogenblik die aan ons raken en waarvan de uitkomst nog niet duidelijk is. Het is een onaangenaam gevoel en we zouden er het liefste van verlost worden.

Als we ons onzeker voelen, dan worden we geconfronteerd met iets wat in het boeddhisme het ik-bewustzijn genoemd wordt. Het ik-bewustzijn wil geen verrassingen, wil precies weten hoe het zit. Anders voelen we ons niet fijn.

Het ik-bewustzijn geeft ons een idee over tijd en ruimte:

  • Het doet ons geloven dat er iets is in ons is dat er gisteren ook was en morgen (hopelijk) ook zal zijn. Een soort continu├»teit.
  • Het geeft ons een idee over begrenzing in de ruimte: dit ben ik, en dat is mijn omgeving (alles wat ik niet ben).

Dit geloof maakt ons fundamenteel onzeker. Vaak merken we het niet, omdat we denken dat we alles onder controle hebben. Maar dat wil niet zeggen dat de onzekerheid weg is. Zodra er weer zorgen zijn, zien we dat de onzekerheid er nog steeds is.

Voordat de Boeddha de Boeddha genoemd werd was hij op zoek naar een manier om die onzekerheid kwijt te raken. Hij probeerde van alles, van diepe meditatietechnieken tot ascetisme. Hij werd de Boeddha toen hij ontdekte dat dat beperkte ik-beeld met zijn idee├źn over tijd en ruimte een misverstand is, en dat het gevoel van onzekerheid een onderdeel van dat misverstand is.

Als we onze onzekerheid willen ontmaskeren, laten we die dan onderzoeken met de ontdekking van de Boeddha in ons achterhoofd. En laten we het ijzer smeden als het heet is: wanneer het leven ons laat zien dat we niet alles onder controle hebben. Nu bijvoorbeeld.